Leren studeren

In 4 leuke en leerzame workhsops jouw studievaardigheden verbeteren.

Growth Mindset

Carol Dweck is een bekend psychologe. Dweck heeft tientallen jaren onderzoek gedaan naar succes in combinatie met prestatie en motivatie. Zij ondekte dat onze mindset doorslaggevend is voor succes. Onze mindset weegt zelfs zwaarder dan onze talenten en/of vaardigheden. Dweck maakt verschil tussen twee mindsets, namelijk: de statische mindset en de groei mindset. De training Growth Mindset biedt nieuwe perspectieven door de mindset van de student te bekijken en brengt hiernaast vooral inzicht in de mogelijkheden die de student heeft. Zo worden er tools uitgereikt aan de student waarmee de mindset verandert kan worden en duidelijk wordt hoe de student hier zijn voordeel mee kan doen.

Snel lezen

Studeren kan een langdurige bezigheid zijn. Vaak worden er door de student veel bladzijdes gelezen ter voorbereiding op een tentamen. Studenten raken veelvoudig afgeleid door allerlei factoren om hen heen. Studenten lezen de stof opnieuw, maar deze stof blijft vaak helaas niet hangen. Onderzoek heeft uitgewezen dat een student meer concentratie kan opbrengen wanneer er sneller gelezen wordt. Ook zal er bij het snelle lezen meer stof opgeslagen worden in de hersenen. Benieuwd wat speedreading technieken voor uw studenten kunnen betekenen en hoe zij deze technieken in kunnen zetten in de praktijk? Dan is de training Snellezen een goede tool om in te zetten! In het begin van de training wordt er een 0-meting gedaan. Op deze manier kunnen de studenten hun leessnelheid bepalen. Tijdens de training gaan we vervolgens in op verschillende technieken die er samen voor zorgen dat je informatie tot wel 5 keer sneller kunt lezen en opnemen (!!) We gaan hiermee oefenen met een programma op de computer of laptop. Uiteindelijk sluiten we af met de snelleestest waarmee de studenten kunnen zien hoeveel zij al verbeterd zijn door het toepassen van de technieken uit de training. Dit wordt altijd als erg leuk en motiverend ervaren door de studenten.

Mindmappen

Tijdens een TED talk van Tony Buzan vroeg hij het publiek te denken aan een mango. Hierna vroeg hij hoeveel mensen daadwerkelijk het woord mango voor zich zagen. Het resultaat? geen een! Mensen denken in beelden en associaties. Dit is wat mindmappen een breinvriendelijke methode van studeren maakt. Door middel van visualisatie en associatie wordt er een kaart gemaakt van het brein: een mindmap! Het is daarnaast ook nog eens leuk om te doen en op veel verschillende situaties toepasbaar. Zo kan een mindmap dienen als hulpmiddel om een hoofdstukindeling te maken voor een scriptie, maar ook voor het maken van een samenvatting. In de training mindmappen staat het oefenen met mindmappen centraal. Eerst wordt besproken waarom mindmappen effect heeft en hoe dit aansluit op de werking van je brein. En vervolgens hoe je dan zo’n mindmap maakt. Waarna we hier verder mee aan de slag gaan.

Time management

In de training Timemanagement wordt stilgestaan bij de indeling van tijd tijdens het studeerproces. Soms zien studenten de tijd voorbij vliegen en zijn zij de wanhoop nabij. In deze training wordt er inzicht gegeven in factoren waardoor tijd verloren gaat tijdens het studeren en wordt er bekeken hoe de tijd geordend en productief ingedeeld kan worden. Studenten krijgen hierdoor meer grip op de tijd. In de training timemanagement gaan we te werk in drie delen: eerst kijken we naar hoe de studenten nu met tijd omgaan, als tweede gaan we kijken hoe er beter orde aangebracht kan worden in de uit te voeren taken. En als derde gaan we technieken behandelen die helpen met productiever werken.